Bram en Jannie in West-Amerika

Vertrek naar New York JFK, USA

Maandag 13 juli 2009

Om 6.30 uur gaat de wekker. We hebben goed geslapen en zijn lekker fit voor de reis. Na een goed verzorgd ontbijt komt de airportshuttle (taxi) ons ophalen en we rijden naar het vliegveld met nog twee andere mensen. Wat een hectiek hier zeg en wat een verschil met Schiphol! Het is hier echt heel erg slecht geregeld. Mensen lopen door elkaar heen te zoeken waar ze naartoe moeten. Andere staan weer in een rij op een plek waar je geen rij zou verwachten, namelijk midden in de hal. We zouden datzelfde lot ook moeten ondergaan.

Bij het inchecken blijkt dat we te veel bagage bij ons hebben. Meerprijs: 300 dollar voor 4 kilo!! Dus we stappen maar uit de rij en beginnen alles te herschikken. Uiteindelijk lukt het ons om zonder bij te betalen de koffers erdoor te krijgen, maar we hebben er wel wat dingen uit moeten halen die nu in onze handbagage zit en er dus niet lichter op wordt. Een hoop gesjouw allemaal.
Dan gaan we door de douane. De rij waar we andere mensen in hebben zien staan en als een slang langs de winkeltjes kronkelt, staan we nu zelf ook in. Het is een chaos. Er staan nergens borden of linten opgestelt zodat mensen de rij eerst voorbij lopen en dan bij de douane erachterkomen dat ze het hele stuk weer terugmoeten om in de rij te gaan staan. Wat een slecht geregeld zootje hier.
Eenmaal bij de douane ging het prima. Riem af, schoenen uit, ringen en horloge af, laptop uit de tas, alles in bakken en door het poortje. We zijn erdoor.

De vlucht was op tijd dus we konden eindelijk aan boord. Tijdens de vlucht hebben we wat filsm zitten kijken en de tijd ging eigenlijk best snel. De maaltijd aan boord was ooklekker (kipfilet met risotto en broccoli) en we kregen voldoende te drinken, maar je moet het wel zelf vragen. De vlucht was erg goed. Nauwelijks turbulentie of rare schommelingen.
Ik kreeg wel wat last van m'n nek en wat hoofdpijn dus heb ik maar twee paracetamolletjes ingenomen. Dat hielp, de hoofdpijn was binnen een uurtje weg.

Na aankomst op JFK meteen wat gaan drinken en lekker effe zitten. Toch wel een hele zit zo'n vlucht. Even de luchthaven wat verkent en toen naar een restaurant en wat zitten eten. Wachten, wachten, wachten...en dan zijn de 4 uurtjes voorbij en kunnen we weer verder.

De vlucht van New York JFKnaar Phoenix was minder prettig. Veel turbulentie en de stoelen staan véél dichter op elkaar geschoven. Beenruimte is eigenlijk te weinig en we komen dan ook erg vermoeid aan op Phoenix Airport. Het was wel een prachtig gezicht om zo'n grote stad bij avond van zo'n hoogte te zien. De hele stad is goed te zien vanuit de lucht door de verlichting en strekt zich bijna oneindig uit over het landschap. Phoenix is een stad met 3 miljoen mensen.

21:30u lokale tijd. We zijn nu precies 24 uur onderweg geweest vanaf het moment dat we in Brussel uit ons bed zijn gestapt.
De koffers hadden we vrij snel te pakken en we liepen door de deur naar buiten om een taxi te roepen. BAM! we krijgen toch een veeg om onze oren! Het is nog zo'n 35 graden op dit tijdstip en het waait.Het is alsof er continue iemand met een fohn achter je aanloopt. Wat een hitte.
We roepen een taxi en rijden naar het hotel. We checken in en sleuren onze koffers voor de laatste keer vandaag naar onze kamer. Deur achter ons dicht, douchen en pitten!

hannie en Gerard

he luitjes alles gelezen van jullie grote reis hardstikke leuk, geniet er maar lekker van maar zo te zien doen jullie dat wel veel groetjes van ons

pap en mam L

hi kids,

'tis stil aan de overkant (van de plas) Al een tijdje niets meer vernomen. Hopelijk is geen bericht goed bericht.
Zijn erg benieuwd en zitten met spanning te wachten op het vervolg van jullie reis. Jullie zitten nu dus in SinCity. Waar ergens en bevalt het andere Amerika ?

greetz

jaap jeanet darryl

Hallo jannie en bram, hoe is de afgelopen week gegaan? hopelijk is alles goed en heb je of gewoon te weinig tijd of geen verbinding met internet. Tik ff de laatste updates zodat alle mede reizigers thuis weer op de hoogte zijn. Groetjes van uit helmond.....en ik wil ook wel z'n steakje proeven...hmhmhmhmhmmmmm...