Bram en Jannie in West-Amerika

Las Vegas (1)

Maandag 27 juli - Las Vegas

We waren allebei redelijk moe van de reis van gisteren dus we slapen lekker uit. Rond 11 uur gaan we ontbijten in het 'huis'-restaurant van het Stratosphere hotel. We verbazen ons over hoeveel keus aan verschillend eten er hier is. En de overvloed ervan. In tegenstelling tot de karige ontbijtjes die we soms bij verschillende hotels en motels, is dit pure luxe. We eten ons buikje dan ook rond en nemen er lekker de tijd voor.
Daarna wagen we een gokje. We hadden van het hotel een pasje gekregen en daar stond 5 dollar op om mee te gokken. Na 10 minuten was dat natuurlijk op. We weten amper hoe de gokkasten werken en welke combinaties je kan maken, maar die 5 dollar was genoeg om er achter te komen hoe het wel werkt. Als Jannie naar het toilet is, spreekt een man van het casino me aan om me uit te leggen hoe 'craps' werkt. Ik wimpel de man vriendelijk af, terwijl een andere bezoeker van het casino aan diezelfde 'craps'-tafel geïrriteerd zie weglopen omdat hij net al z'n fiches heeft verloren aan dit spelletje. Als Jannie terug is, lopen we wat in het casino rond om de boel een beetje te verkennen en gooien hier en daar een paar dollar in een eenarmige bandiet. We besluiten de stad te gaan verkennen en lopen terug naar onze kamer om de camera op te halen. Onderweg komen we een apparaat tegen waar je tegen betaling in kan stappen en die je een massage geeft met warm water. Ik stap erin. Jannie weigert en kijkt bedenkelijk als ik in het 'monster' stap. De klep gaat dicht en het ding begint m'n rug met water te masseren. Best Lekker! Je kan niet nat worden want je zit als het ware in een soort zak. Na 10 min. wordt ik bevrijd en we gaan naar de hotelkamer.
Na de camera opgehaald te hebben stappen we door de deuren van het casino naar buiten. Een hitte!!! Ongelofelijk!! We lopen wat verder en kijken terug naar het hotel. Nu zien we pas hoe hoog de Stratosphere toren eigenlijk is. Wat een knoeperd! We lopen eerst langs wat oude gebouwen, daarna komen we langs het casino/hotel Circus-Circus en gaan daar even naar binnen om wat verkoeling te zoeken. Binnen is net een circus-act begonnen. Beetje ouderwets, maar voor kinderen natuurlijk een leuke attractie. Daarna lopen we naar een winkelcentrum, drinken er wat en winkelen we tot de warmte buiten wat minder is geworden. Ik koop bij een soort V&D nieuwe schoenen want de oude waren letterlijk doormidden gescheurd. De verkoper kijkt me een beetje vreemd aan als ik de nieuwe schoenen meteen aantrek en mijn oude schoenen aan hem geef met de boodschap 'doe er maar mee wat je wil'.
Dan gaan we naar Treasure Island, lopen het casino wat door en zijn net op tijd voor de grote piratenshow die zich buiten afspeelt. Een prachtige show met veel dans, muziek, acrobatiek en allerlei licht en geluidseffecten. Op het eind van de show wordt 1 van de 2 piratenschepen (op ware grootte) tot zinken gebracht. Erg spectaculair allemaal! Het is inmiddels wat meer afgekoeld en we bezoeken het Venetian met het San Marco plein. Door het hele casino loopt een kunstmatig aangelegde gracht compleet met gondola's waar je een ritje in kunt maken. De hele wandeltocht is overdekt, maar het lijkt net of je buiten loopt want het plafond is zo geschilderd en aangelicht dat het net een echte lucht lijkt. Erg mooi om te zien!
Dan gaan we bij de Venetian bij een chinees restaurant wat eten en wandelen door naar Ceasar's Palace. Dit casino is helemaal in romeinse stijl gebouwd, inclusief gigantische beeldhouwwerken. Zelfs het Trevi-fontein en het Kolosseum is helemaal nagebouwd! Het is zo decadent allemaal, maar ook imponerend tegelijk.
Het volgende casino in de rij is het Bellagio. Dit casino/hotel is een van de duurste op 'The Strip', zoals de straat met alle casino's hier heet. Het Bellagio is nog decadenter en luxueuzer dan Ceasar's Palace. Voor het casino ligt een enorme vijver/meertje en hierin speelt zich één van de mooiste attracties af van The Strip: de waterfontijnen. Gigantische fontijnen spuiten tientallen meters hoog in allerlei richtingen. Dit alles op de maat van een muzieknummer dat wordt gespeelt. De fontijnen varieren van hoogte en draaien en zwieren allerlei kanten op. Geweldig om te zien!. Zo mooi zelfs, dat we dit drie keer achter elkaar bekijken. Daarna is het al redelijk laat en zijn we allebei moe. We besluiten een taxi terug naar het hotel te nemen. Als we in de taxi zitten vraag ik de chauffeur waar hij vandaan komt, aangezien hij met een accent praat en redelijk gebrekkig engels. 'Bulgarije', antwoord met hij. Ik voel de bui al hangen...deze man gaat ons oplichten door een omweg te nemen. En jawel hoor....hij wil ons via de snelweg terugbrengen naar het hotel en stuurt de taxi op een rijbaan die niet rechtstreeks naar het hotel gaat en waar ook nog eens voor geen meter wordt gereden. Ik laat hem maar even aanmodderen en zie al het verkeer rechts aan me voorbij razen. Dat verkeer gaat richting ons hotel en dat weten we omdat we die weg gelopen hebben. Maar hij weet dat niet en denkt dat we de weg niet kennen. Ik vraag hem waarom hij niet rechtstreeks naar het hotel rijdt. De chauffeur antwoord dat dit de snelste route is want er zijn allerlei wegwerkzaamheden en de stoplichten staan vaak op rood. Ik reageer geïrriteerd dat dat flauwekul is omdat we die weg zelf gelopen hebben en het verkeer op die rijbaan ons voorbij raast. Hij schrikt en zegt: 'hebben jullie die weg helemaal gelopen?'. 'Ja', antwoord ik, 'en die route die jij neemt is om, dus neem die andere rijbaan maar en breng ons rechtstreeks naar het hotel'. Hij draait de andere rijbaan op en ineens beginnen we te rijden. Het gerommel van hem duurde 15 minuten en we waren welgeteld 50 meter verder. Na de 'correctie' waren we binnen 10 minuten bij het hotel. We zijn zonder iets te zeggen de taxi boos uitgestapt. Ik heb hem nog 3 dollar fooi gegeven, maar had daar achteraf spijt van. Daarna hebben we in het casino nog een lekker drankje genomen en zijn rond half 2, moe maar voldaan naar bed gegaan. Wat een heerlijk bed!!