Bram en Jannie in West-Amerika

Salt Lake City (racen op de Bonneville Speedway) - Cedar City

Vrijdag24 juli - Salt Lake City (BonnevilleSpeedway)- Cedar City

Vandaag reizen we terug naar het zuiden, door de Great Salt Desert, maar niet voordat we gezien hebben waar we deze reis naar het noorden eigenlijk voor gemaakt hebben: de zoutvlakten van de Bonneville Speedway. Zoals gezegd al eens op Top Gear gezien: een enorme witte zoutvlakte waar je van oudsher mag racen zonder dat daar ook maar een enkele beperking qua snelheid of rijrichting of soort voertuig bij komt kijken. We rijden de stad uit, zien het grote Salt Lake - zoute meer - waar de stad zijn naam aan dankt en gaan op zoek naar dit stukje woestijn, waarvan we niet precies weten waar het ligt, maar het moet ergens langs de snelweg tussen Salt Lake City enWendover liggen. Eerst groeit er hier en daar toch nog gewoon gras, maar uiteindelijk rijden we door een witte vlakte, wat oogt als sneeuw of ijs maar in werkelijkheid allemaal zout is. Je ziet steeds sporen van auto's die zo van de weg de vlakte in gereden zijn, maar er is nog een berm om overheen te gaan en zou dat zomaar mogen..? Dan komen we bij een uitkijkpunt die de exacte plek aanwijst. Cool! We maken hier wat leuke foto's (men neme een strakblauwe lucht, een rood wit gestreepte paraplu uit de parkeergarage van Salt Lake City meegenomen (oeps), een enorme witte zoutvlakte, twee heel springlustige toeristen, de jongen wat meer dan het meisje, een statief en een camera met zelfontspanner; roer ze door elkaar en je hebt hele leuke foto's als aandenken!). Het beest is los in Bram en we rijden zo van het uitkijkpunt een stuk de vlakte in, jeehaa, dit is leuk! We zijn al best ver van de weg en het zout is hier zoals in de woestijn echt ingedeeld in kadertjes. Hierna rijden we naar het echte circuit, op een gegeven moment houdt de weg op, zie je wat pionnetjes staan en is het racen geblazen!! De auto kan niet harder dan 180 km/uur, stelt Bram vast. Ook ik rijd een stukje en het is gek, ik heb geen enkel idee hoe de weg loopt of waar ik heen moet. Ik zie sporen van banden die naar rechts buigen en heb het idee dat ik dat ook maar moet doen, maar dat hoeft niet en ik rij nog een stuk rechtdoor - of wat ik denk dat rechtdoor is. Ik ben al mijn gevoel voor oriëntatie kwijt maar het is wel gaaf om te doen! Zolang je de spaarzame pionnen en de andere voertuigen (maar het is niet druk) maar links van je houdt, dan is het goed. Gaaf!! De rest van de dag brengen we ook nog in de auto door, we hebben een lange reis te maken. Op een gegeven moment was het heel spannend of er wel een tankstation zou zijn na ons avontuur op de Bonneville Speedway, want hier was wel wat benzine aan op gegaan, maar gelukkig deed het 'plaatsje'Lages Station zijn naam eer aan en was er een tankstation. Een amerikaan sprak ons aan en vroeg wat dat wittezand op onze auto was. 'Dat is geen zand, maar zout!', reageerde we. Ze keken ons verbaasd aan en we vertelden dat we op de Bonneville Speedway geraced hadden. Ze waren helemaal onder de indruk! Hoe hard hadden we dan wel niet gereden? Bram zei: 'Pedal to the metal', '120 miles/hour'. Ze lachten en zeiden 'that's awesome!'. Maarre, dat zout zat mij niet lekker, ik was bang dat het de lak op de auto zou aantasten, ook met al die zon, en toen een jongen hier er ook al over begon, wilde ik zo snel mogelijk door de carwash. In Ely (eindelijk weer een beetje bewoonde wereld door uren in de auto door de groene prairiewoestijn) vinden we een carwash en na enig gehannis met dollarbiljetten die gladgestreken in de automaat moeten, lukt het ons. Ik eet het Subway broodje dat ik had laten inpakken, smaakt goed! Je moet hier echt rekening houden met het feit dat je urenlang niets tegenkomt. Ik wist wel dat de VS een enorm groot land is, maar ik had toch verwacht dat er regelmatig servicepunten zouden zijn met fastfoodketens en benzinepompen. Hier, in dit land waar gemak de mens dient, je niets bent zonder auto en iedereen eigenlijk altijd teveel eet (okee, ik maak het lekker zwart wit nu). Nou, mooi niet dus. Afgelegen gebieden zijn hier echt afgelegen, wat natuurlijk ook fijn is omdat het je uitzicht op de natuur en weide vlakten niet verpest, maar je moet er wel rekening mee houden. Genoeg benzine, genoeg water, eten, en elke keer als het kan in een bepaald plaatsje, plassen. Dit laatste geldt dan vooral voor mij, haha. Het is een mooie dag, het regent en onweert ook nog wel even - natuurlijk net als wij de carwash uitkomen, maargoed de auto is nu van alle kanten tenminste wel zoutvrij. 's avonds rond acht uur komen we in Cedar City aan, we hebben het gewoon gehaald, ons doel! We eten in een tentje waar je zoveel kunt eten als je wil en hier maken we handig gebruik van. Zo rond als een tonnetje rollen we in bed.

Reacties

Reacties

Bram

Hallo! Alles is goed hier. We hebben zoveel dingen gedaan de laatste tijd dat we nauwelijks tijd of nog de fut hebben om op het eind van de dag het verhaal te schrijven. We hebben inmiddels weer wat aangevuld. De foto's zijn wat lastig om ze op het net te krijgen. Ze moeten eerst overgezet worden van de camera, dan hernoemd worden, dan verkleind en vervolgens geupload worden. Daarna kan ik ze linken aan het verhaal en erin plaatsen. Beetje omslachtig allemaal en kost dus wat tijd.
Ehm..stand van nu: We komen net uit Las Vegas. Was geweldig!! Hadden er graag nog wat langer willen blijven maar we moeten nog zoveel andere dingen zien. Zijn vandaag via Death Valley naar een klein plaatsje vlakbij Bakerfield gereden, genaamd Tehachapi (California). Een plaatsje ongeveer 1 uur van Bakersfield (California) en 3 uur van Sequoia National Park, waar we morgen naartoe zullen gaan. Dan naar Yosemite National Park en door naar San Francisco. We vrezen dat we wat tijd tekort komen om alles te bekijken, want we moeten nog via de kustweg naar Los Angeles en dan terug naar Phoenix. Dus nog een hele rit voor de boeg.

Tante Dinie.

Wel voorzichtig zijn en niet te HARD rijden wonnie ménnekuh !!! Ut neie joar kumt er nie érder dur !!!
Bén de weze gokken in Vegas ???

Van het Yosemite National Park heb ik ooit een documentaire gezien, lijkt me wel mooi om er ook écht in te zijn, dat is veel indrukwekkender, tóch ?
Met veel plezier lees ik jullie belevenissen, kei-mooi hoor en geniet er nog maar goed van, bye,bye. xxx

mam L van Lady(grapje)

Hoi, Bram en Jannie
tjonge,tjonge wat zien jullie prachtige dingen , als je het maar allemaal verwerkt krijgt,Jannie ik vindt het super dat je auto rijdt en bram niet te veel in de zon anders moet je nog met een surfpak gaan lopen ha ha ha. zo te lezen uit het verslag hebben jullie veel plezier.geniet er zoveel mogelijk van.knuffels en een dikke kus(oh ja heb ik vandaag al gezegd hoeveel wij van jullie houden)ja ja groetjes Pap en Mam L

Timo

Hallo lieve huisgenoten van mij, ben je daar al eens een leuke poes tegen gekomen , geef hem dan eens een lekkere knuffel of aai en denk dan eventjes aan mij . ik klaag niet want in dit 5sterren hotel is het goed toeven en het ligbed buiten heb ik helemaal voor mezelf,poeh poeh ik wordt er lui van. groetjes en een miauw uit zonnig helmond

marij

hoi jannie en bram
jannie kent men wel maar bram niet...hihihihi.
na al die verhalen over jullie weblog van jullie moederke ( menne zwemmaot) dacht zal eens ff googlen en jullie zoeken nou gelijk bingo dus.
en heb eens even gelezen wat jullie allemaal al beleefd hebben...mijn god wat een prachtige reis...
en wat een kaaai leuk verslag ik heb het tot nu toe met veel plezier gelezen...
nog een heel fijne vakantie..geniet ervan...
groetjes marij ( de zwemmaot van hanneke)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!